Kuře na šmalcu

Nedávno jsem při pročítání jedné Nigelliny kuchařky objevila recept na kuře na šmalcu. Šmalc, v jidiš označení pro tuk vytrhaný z kuřete, dokáže jídlo pozdvihnout na novou úroveň a kuřeti vytvořit skvělou zlatou kůrku. V původním receptu je potřeba jen kuře a a sůl, nebyla bych to ale já, abych si recept nepřizpůsobila momentální potřebě.

Ta potřeba pramenila z toho, že mi v ledničce zabíraly místo mrkve, cibule, nějaký ten česnek (český, podotýkám), a chtěla jsem uvařit jídlo, které by z několika kvalitních surovin vykouzlilo hodně parády. Základem všeho bylo samozřejmě kuře. Děkuji tímto fenomenálnímu OCG za neuvěřitelné 2,5 kg vážící ekokuře, které jsem rozporcovala na několik částí, a stehna a křídla použila rovnou na tenhle recept.
Podobně jako u většiny mých receptů není základem to, abyste trávili u plotny celý den, a protože Nigella preferuje v kuchařkách stejný trend, nebylo co řešit. Do pekáčku jsem nalila trochu kvalitního olivového oleje, na který přišla omytá a osušená stehna a křídla. Maso jsem poprvé osolila (hrubou mořskou solí, ale lze použít i běžnou), nepřežeňte to, později se bude ještě dosolovat vše v pekáči. Dál přišly na řadu "řecké bylinky", jak říkám směsi, kterou jsem si dovezla z Kefallonie. Obsahuje sušený česnek, oregano, tymián a pískavici. Masu propůjčí úžasnou bylinnou vůni a připomene malé stánky s gyrosem a souvlaki:-) Okolo masa jsem poházela šmalc, který se v troubě vyškvařil a pustil skvělou chuť. V kuchařce se uvádí, že se tuk má vyškvařit bokem, a asi bych to příště udělala, pokud bych chtěla křupavé kuřecí škvarečky, které se dají dát třeba na chleba. Ani upravená verze ale ve výsledku nezklamala. K masu přikrájejte na větší kusy nakrájenou mrkev, vše se bude péct dost dlouho, malé kousky mrkve by se rozvařily, a vy byste přišli o famózní chuť pečené zeleniny.



Dál přišla na řadu na kolečka nakrájená cibule, kterou jsem poházela na maso a dvě palice česneku, jen překrojené a zbavené přebytečného šustí. Pečený česnek, který pobytem v troubě zkaramelizuje a zesládne, patří rozhodně k mým nejoblíbenějším pochutinám, a doporučuji ho vyzkoušet. Měla bych ale upozornit, že pokud nejste úplní fandové česnekové chuti, dejte do pekáče jen jednu palici, především, pokud máte český, a ne čínský česnek. V tomhle případě opravdu platí, že méně je někdy více.




Pekáč vložte do předem vyhřáté trouby (cca 200 stupňů Celsia) na nějakých třicet minut. Průběžně sledujte, jak se šmalc vypéká, polévejte kuře tímhle výpekem, a až chytne zlatavou kůrku a maso bude téměř měkké, vyndejte celou nádheru z trouby. Přichází totiž finále - celý obsah pekáče zalijte rajčatovou passatou (500g), ujistěte se, že je maso i zelenina pod červenou peřinkou a hurá s tím zase do trouby, tentokrát cca na 150 stupňů, na další půlhodinku. Setkala jsem se s dotazy, jak se passata liší od loupaných rajčat v konzervě, takže - jedná se o pasírovaná rajčata, bez semínek, ideální do různých jídel. Osobně kupuju tohle balení, což sem nedávám jako reklamu, ale čistě jako návod na to, co hledat v regálu v obchodě. Existují i další značky (tuším, že např. Valfruta).



Ve finále se omáčka zredukuje vypečením cca na polovic, smíchají se v ní chutě rajčat, bylinek, česneku a kuřecího výpeku a jakmile otevřete troubu a ovane vás horký, voňavý vzduch, víte, že je to prostě ono. Já zvolila jako přílohu rýži, protože jsem měla relativně hodně sosu na menší množství masa a byla to lahoda. A rozhodně si dopřejte tu pečenou mrkvičku!!


Dobrou chuť!!
















Komentáře

  1. Vyzkouším, zrovna minulý týden jsem dostala chuť na pečenou mrkvev , celer, petržel na kuřátku :-)- to mám moc ráda , akorát jsem nedávala tu rajč . passatu, takže brzo bude zase ve vaší úpravě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu moc ráda za reakci nebo i fotku, jak se recept povedl. Mám i facebookové stránky, normálně zadejte do vyhledávání Nebe v puse:-)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Libanonský kakaový koláč s tahini

Banánovo - hrušková buchta

Domácí chalva