Děkuji, bylo to krásné...

... a hlavně nepřikrášlené, čtivé, upravené a osobité. Haute cuisine v celé své kráse a výstavnosti, a to i přes dobu, která nebyla jednoduchá a mnohdy krásám života nepřála.
To, že Alcron získal letos michelinskou hvězdičku nezaznamenal jen poustevník bez možnosti připojení k jakémukoli médiu. Úmyslně zmiňuji jen Alcron, přestože hvězdičky se přikutálely do dvou restaurací. Mám k tomu zvláštní důvod, rodinnou vazbu, která mě vlastně úplnou náhodou přivedla i k tomuhle článku.
Můj prastrýc byl šéfkuchařem v Alcronu. Bohužel jsem ho nepoznala, ale zbyla mi po něm lahvička se superpálivými mletými chilli vločkami, hromada receptů (za ten sachr by kdokoli vraždil:-), a jak jsem nedávno zjistila, taky slušný komín starých jídelních lístků z celého světa. 
Jen co jsem se pustila do pročítání všech těch pokladů, musela jsem si pustit Ondřeje Havelku (viz. nadpis) a s šálkem voňavého čaje se propadnout do třicátých let. Většina z meníček je z Alcronu a Hotelu Esplanade, najdou se ale i takové poklady, jako jídelní lístek z Queen Elizabeth II.
Poslední dobou se na nás ze všech stran valí kritika českých meníček, namátkou od Romana Vaňka z Prakulu, který bojuje proti větrným mlýnům jídelní blbosti. Výkřiky typu Hraběnčiny měsíčky, Pirátova kapsa atp. už natolik zlidověly, že nemá cenu se tady tím podrobněji zabývat. O to větším balzámem na nervy je prohrabávání se před - během - poválečnými lístky a přemýšlet o tom, jak moc tehdy lidé meníčka tvořící brali reputaci svého podniku vážně a kde jsme dnes.
Tak vás nechám kochat se, tentokrát pouze výběrem meníček z Alcronu, další restauranty budou následovat někdy jindy:-) (Kliknutím do fotky jí zvětšíte).









Komentáře

  1. Mohu se zeptat kdy byl Váš prastrýc šéfkuchařem v Alcronu, můj sprastrýc tam byl totiž šéfkuchařem také a to od otevření do roku 59 kdy zemřel. Na jídelníčku je rok 42 a v té době tam byl tedy Florian Zimmermann. Eva K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem se dneska ptala doma, a prý tam byl jako jeden z šéfkuchařů od začátku cca do roku 43-5, ještě máme někde doma jeho pracovní smlouvy, tak je zkusím vyšťárat. Ale po znárodnění tam už nebyl.

      Vymazat
  2. Popravdě se musím zeptat rodinných příslušníků, vždycky jsem jen slyšela, že to dělal, ale odkdy dokdy přesně nevím. Nicméně (a to jsem asi měla v textu uvést, to se omlouvám), vystavená meníčka jsou z doby, kdy můj prastrýc v hotelu působil, ale ne nutně jako šéfkuchař, na kterého se vypracoval později. Je to jen přehled dobových meníček, která za dobu svého působení v Alcronu nasbíral. Takže za tuhle nepřesnost se omlouvám a data dozjistím:-) Mimochodem nemáte také nějaké jídelní lístky z té doby?

    OdpovědětVymazat
  3. Něco mám, musím se podívat do "archivu", mám hlavně fotografie, každopádně bydlím v domě kde strýc žil a na stejném patře bydlí i jeho syn, tak se mohu zeptat i tam. Eva

    OdpovědětVymazat
  4. Strýc tam pracoval jako šéfkuchař, jmenoval se Karel Glombíček a vyprávěl mi, že ho přijímal přímo pan Krofta. V hotelu pracoval určitě za války, ale po znárodnění byl v hotelu Espalnade.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, chci se zeptat, zdali by bylo možné naskenovat meníčka do sbírky? Předem dík za odpověď. jankay(zavinéč)email.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Milá Therése, ráda bych Vás poprosila, zda by bylo možné získat od Vás i další menu hotelu Alcron. Kolegové historici píší publikaci o historii hotelu Alcron.
    Velice děkuji a srdečně Vás zdravím!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Libanonský kakaový koláč s tahini

Banánovo - hrušková buchta

Domácí chalva